Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Kontarst
Rozmiar czcionki
| |

Najnowsze galerie

Zobacz też

Starostwo Powiatowe w BrzeskuBiuletyn Informacji PublicznejKuratorium Oświaty w KrakowieUniwersytet Pedagogiczny w KrakowieUniwersytet Papieski w Krakowiedeklaracja-dost.jpgCentralna Komisja EgzaminacyjnaOkręgowa Komisja EgzaminacyjnaOśrodek Rozwoju Edukacji

Social Media

Facebook 

Szkoła Dialogu

Szkoła Dialogu 2021szk-dialogu2020.jpgszkoła dialogu 2019szkoła dialogu 2018szkoła dialogu 2017szkoła dialogu 2016

Znak Jakości



Szkolny Klub Debat Oksfordzkich


Szkolny Klub Debat Oksfordzkich


Od października 2019 roku uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika mają możliwość uczestniczenia w warsztatach poświęconych debacie oksfordzkiej. W ramach regularnych spotkań młodzież nie tylko uczy się zasad debatowania, ale też ćwiczy elementy wystąpień publicznych: radzenia sobie ze stresem, pisania przemówień, konstruowania mów oraz budowania właściwej argumentacji. Zajęcia te realizowane są dzięki przystąpieniu Liceum Ogólnokształcącego do Projektu Szkolnych Klubów Debat Oksfordzkich, który jest realizowany w 16. szkołach w Polsce przez Fundację Projekty Edukacyjne  i Krakowskie Stowarzyszenie Mówców. W kolejnym semestrze planowana jest otwarta debata oksfordzka przy udziale publiczności, a finalnie po zakończeniu warsztatów, udział w Turnieju SKDO w Katowicach.

 Koordynatorkami Projektu są p. Bernadeta Styczeń i p. Agata Marek.  


„Mówić – to mało, trzeba mówić do rzeczy” - otwarta debata oksfordzka w brzeskim Liceum

Od września 2019 roku w Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika realizowany jest projekt, którego celem jest szerzenie debaty oksfordzkiej jako narzędzia edukacyjnego. W ramach tego projektu w szesnastu szkołach w całej Polsce zostały utworzone Szkolne Kluby Debat Oksfordzkich. Także w naszej szkole powołano do istnienia taki Klub, który skupia młodzież z siedmiu klas licealnych – 1AO, 1BO, 1G, 1GO, 2A, 2B i 2G. Do tej pory młodzież uczestniczyła już w dziewięciu (z dwunastu planowanych) warsztatach prowadzonych przez wykwalifikowanego trenera z zakresu debat oksfordzkich i wystąpień publicznych - Panią Magdalenę Wajdę

Warsztaty obejmowały następujące zagadnienia: zasady debaty oksfordzkiej, naukę kulturalnej dyskusji i właściwej argumentacji, komunikację werbalną i niewerbalną, debatancką strategię, pisanie przemówień, przygotowywanie mów oraz dress code w wystąpieniach publicznych. Projekt zakończony będzie turniejem debat oksfordzkich,  który zostanie zorganizowany w Katowicach we wrześniu 2020 roku.                  

Debata oksfordzka należy do najbardziej sformalizowanych form dyskusji. Biorą w niej udział dwa czteroosobowe zespoły: Propozycja i Opozycja. Zespoły ustalają bądź losują swoją przynależność do poszczególnych grup. Debatę organizuje i prowadzi Marszałek, który udziela głosu, dyscyplinuje mówców przekraczających czas wystąpienia, dba o spokój i kulturalny przebieg spotkania. W przypadkach wyjątkowych Marszałek ma prawo wyprosić z sali uczestników niestosujących się do zasad. Marszałkowi pomaga Sekretarz, który informuje mówców o czasie pozostałym im na wystąpienia. Mówcy broniący i oponujący tezę występują na przemian. Długość wystąpień jest ściśle określona. O tym, czyja argumentacja była bardziej przekonująca decyduje jury - Loża Mędrców.

Debaty oksfordzkie są formą poszerzenia i pogłębienia wiedzy. Tezy debat dotyczą problemów, które mogą wzbudzać wiele emocji, są żywo komentowane i niejednokrotnie kontrowersyjne. Jednak dzięki tej metodzie uczestnicy mają możliwość nauczyć się patrzeć na zagadnienia z wielu stron, samodzielnie myśleć, budować spójną  i logiczną argumentację, występować publicznie, słuchać innych, brać odpowiedzialność za swoje słowa oraz szanować swoich rozmówców. 

20 lutego w świetlicy szkolnej odbyła się otwarta debata oksfordzka. Formalne zasady dyskusji  objaśniali zgromadzonej publiczności : Magdalena Piech i Leon Petruńko.         

Teza spotkania brzmiała: Świat bez Internetu byłby lepszy. Grupę Propozycji (broniącej tezy) reprezentowali: Wiktoria Szostak z kl. 1BO, Milena Kuta z kl. 1AO, Leon Petruńko z kl. 2A oraz Gabriela Styrna z kl. 1G. W Grupie Opozycji (obalającej tezę) swoje mowy przedstawili: Filip Drytko i Gabriela Kozdrój z kl. 1GO oraz Wiktoria Kutek i Karol Kubala z kl. 1AO.

Do Loży Mędrców zostali zaproszeni: Pan Patryk Połeć – absolwent Tarnowskiej Ligi Debatanckiej, Natalia Lis, Amelia Wielgosz i Eliza Zelek z kl. 1BO oraz Alina Zając z kl. 2B, których zadaniem była ocena debaty. Pierwsza otwarta debata Szkolnego Koła Debat Oksfordzkich Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika prowadzona była przy publiczności z klas: 1AO i 3G LO oraz 1RT z Technikum.

Loża Mędrców po wnikliwej analizie poszczególnych wystąpień zadecydowała, że zwyciężyła drużyna Propozycji. Wszystkim, którzy wzięli udział w debacie gratulujemy ciekawych i inspirujących do przemyśleń wystąpień.