Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Kontarst
Rozmiar czcionki
| |

Najnowsze galerie

Zobacz też

Starostwo Powiatowe w BrzeskuBiuletyn Informacji PublicznejKuratorium Oświaty w KrakowieUniwersytet Pedagogiczny w KrakowieUniwersytet Papieski w Krakowiedeklaracja-dost.jpgCentralna Komisja EgzaminacyjnaOkręgowa Komisja EgzaminacyjnaOśrodek Rozwoju Edukacji

Szkoła Dialogu

szk-dialogu2020.jpgszkoła dialogu 2019szkoła dialogu 2018szkoła dialogu 2017szkoła dialogu 2016

Social Media

FacebookeLO eLO TV

Znak Jakości

Tarcza Jakości - Brązowa Szkoła w Rankingu Perspektywy

Polsko-niemiecka wymiana młodzieży 2019


wymiana młodzieży baner


wymiana.png     Polsko-niemiecka wymiana młodzieży 2019

W dniach 25-31 marca 2019 roku w Liceum Ogólnokształcącym im. M. Kopernika w Brzesku odbyła się kolejna polsko-niemiecka wymiana młodzieży. Tym razem gościliśmy w Brzesku grupę uczniów wraz z opiekunami z Kolonii. W spotkaniu wzięli udział uczniowie z Kaiserin Theophanu Schule oraz dwudziestoosobowa grupa brzeskich licealistów z klas pierwszych. Młodzież pod opieką nauczycieli realizowała projekt ph. " Porozumienie w różnorodności - to jest metoda” współfinansowany przez Fundację „Polsko Niemiecka Współpraca Młodzieży”.

Program projektu obejmował m.in. zajęcia integracyjne, warsztaty edukacyjne, wycieczki do Muzeum Auschwitz-Birkenau i Krakowa oraz wspólne sprzątanie Cmentarza Żydowskiego w Brzesku. Ważnym elementem było również spotkanie grupy projektowej z Dyrektorem ZSPnr1 w Brzesku Panią Dorotą Jedlińską oraz marszałkami Liceum Ogólnokształcącego i posadzenie na dziedzińcu szkolnym drzewka przyjaźni.

Symbolem wspólnych intencji i działań stały się zrobione własnoręcznie przez grupę polską bransoletki przyjaźni w kolorach flag obydwu państw noszone na rękach przez uczniów i nauczycieli zaprzyjaźnionych szkół.

Projekt "Porozumienie w różnorodności - to jest metoda" realizowany był w myśl zasady „Seite an Seite”(„Ramię w ramię") – są to słowa piosenki, którą przywitaliśmy grupę niemiecką w schronisku młodzieżowym, gdzie byliśmy zakwaterowani i która towarzyszyła nam przez cały czas trwania projektu. Najważniejszym celem wszystkich zadań wykonywanych przez uczniów były wspólne działania, które miały pokazać, iż porozumienie w różnorodności jest możliwe i wcale nie trudne, jeśli się tego chce. Staraliśmy się również utrwalić pamięć o tragicznej historii i ludziach zamordowanych podczas II wojny światowej. Niezapomnianym i pełnym wzruszeń przeżyciem dla wszystkich uczestników było z pewnością spotkanie podczas wycieczki edukacyjnej „Śladami Żydów Brzeskich” z ocalałym więźniem obozu Panem D. Landauem, który akurat w tym czasie przebywał w Brzesku. Jego słowa pełne ciepła i nadziei skierowane do młodych ludzi miały szczególny wydźwięk i znaczenie, tym bardziej, że następnego dnia mieliśmy w planie wizytę i warsztaty w miejscu, gdzie dokonano największej zbrodni ludzkości czyli na terenie byłego obozu KL Auschwitz Birkenau. Dziękujemy Pani Annie Brzyskiej za to, że zapoznała nas z tą częścią historii Brzeska oraz za wspólne porządkowanie cmentarza żydowskiego, gdzie zapaliliśmy znicze i uczciliśmy minutą ciszy brzeskich Żydów. Nie ponosimy odpowiedzialności za to, co działo się na świecie podczas II wojny światowej, nie możemy odpowiadać za czyny naszych dziadków czy pradziadków. Nie jesteśmy w stanie zmienić przeszłości , ale to od nas zależy teraźniejszość i przyszłość. Właśnie dlatego musimy pamiętać, dbać o wzajemne zrozumienie i szacunek, żeby nie powtórzył się koszmar wojny.

W programie nie zabrakło miejsca na zwiedzanie zabytków naszego miasta związanych z historią rodziny Goetzów, które było możliwe dzięki zaangażowaniu i życzliwości pana Jerzego Wyczesanego oraz Pana Tomasza Florczyka, za co im bardzo dziękujemy.

Wycieczka do Krakowa i niestandardowe zwiedzanie tego miasta przy użyciu gry miejskiej „Espoto”, której przeprowadzenie umożliwił nam Instytut Goethego było ciekawym i cennym doświadczeniem, tym bardziej, że mieszane zespoły polsko niemieckie musiały naprawdę dobrze ze sobą współpracować, aby rozwiązać szereg skomplikowanych zadań i zagadek związanych z Krakowem.

Zajęcia integracyjne, na które poświęciliśmy dużo czasu pokazały, jaką kreatywnością i chęcią współpracy wykazują się młodzi ludzie pochodzący z różnych krajów. Tak wiele od siebie nawzajem mogliśmy i nadal możemy się nauczyć. Grupa niemiecka z pewnością nie zapomni kursu tańca, jaki im zorganizowaliśmy, dzięki pomocy naszej nauczycielki Pani Moniki Klimczak, która w krótkim czasie nauczyła nas skomplikowanego układu do naszego narodowego tańca Poloneza.

Całości dopełniały wspólne wieczorne zabawy i niekończące się rozmowy przy użyciu języka angielskiego, niemieckiego, polskiego, a także mowy ciała.

W dniu pożegnania wszyscy byliśmy smutni, że to już koniec, ale nikt nie powiedział „Żegnaj na zawsze”. Jesteśmy pełni nadziei, że nasza przyjaźń przetrwa i nie możemy się doczekać naszego wyjazdu do Kolonii we wrześniu.

Koordynatorami wymiany byli: nauczycielki z Liceum Ogólnokształcącego im M. Kopernika w Brzesku: Dorota Woda i Anna Damasiewicz oraz nauczyciele z Kaiserin Theophanu Schule w Koloniiu: Georg Busch i Nora Heinzerling.


wymiana młodzieży     Polsko-niemiecka wymiana młodzieży 2019

Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Brzesku przystępuje wspólnie ze szkołą z Niemiec do realizacji projektu „Porozumienie w różnorodności”.

W dniach 25-31 marca 2019 będziemy gościć 20-osobową grupę uczniów z dwoma nauczycielami ze szkoły „Kaiserin- Theophanu- Schule” z Koloni, aby wspólnie realizować założenia projektu „Porozumienie w różnorodności”, na który otrzymaliśmy dotację od Polsko- Niemieckiej Współpracy Młodzieży.

20 naszych licealistów z klas pierwszych wraz z opiekunami p. Dorotą Wodą i p. Anną Damasiewicz przygotowywało się od początku roku szkolnego do tego przedsięwzięcia. Jego ideą są wspólne działania na rzecz wzajemnej integracji, która ma w przyszłości skutkować tworzeniem świata tolerancyjnego, wolnego od ksenofobii, agresji i przemocy. Chcemy pokazać, że różnorodność rozumiana w szerokich aspektach nie musi prowadzić do podziałów lecz może być czymś wartościowym w myśl przekonania: „Możemy się różnić, ale nie musimy się dzielić”. Promowanie wspólnych wartości, takich jak: poszanowanie praw człowieka, prawda historyczna, a także możliwość współistnienia kultur i religii jest podstawą wychowywania młodego pokolenia w duchu pokoju, dialogu i zgody.

Projekt koordynują nauczyciel języka niemieckiego p. Dorota Woda oraz nauczyciel języka angielskiego p. Anna Damasiewicz.